Mi volt a videókészítés apropója?
Be kell valljam, mi egy üvöltözős család vagyunk. Amolyan olaszos família. Sok gyerek, sok unoka, sok dédunoka. Az érdekérvényesítésnek hosszú évek alatt csak hangos voltát tapasztaltam meg. Nem is volt más mintám. Volt, aki passzív agresszívan, volt aki fenyegetőzve, volt aki impulzívan, türelmetlenül, és volt aki érzelmi zsarolással. De az érdekérvényesítést a legtöbben erőszakosan próbálták elérni több, kevesebb sikerrel.
Az érvelős, empatikus klasszikus disputának híre, hamva sem volt.
Így nekem a kommunikációs tanulmányaim egyik nagy felfedezése volt az asszertív kommunikáció.
Egy darabig csak a gyermekeimen „gyakoroltam”, miután 20 évvel ezelőtt elvégeztem a
szülői P.E.T. Gordon tréninget.
Mai napig is sokszor felcsattanok, ha azt érzem megsemmisítik az akaratom, vagy érzékenyen érint a téma, és megnyomják a vörös gombot.
De most már képes vagyok lehiggadni, és utána visszatérni, és rendezni a romokat. Habitust nem lehet cserélni, de igenis lehet rajta fejleszteni!
Aztán pár éve kaptam a elismerésképpen a munkahelyemen tréninget és coachingot egyben, és ennek keretében megtanultam ezt
üzleti szituációban is használni az asszertív kommunikációt.
Közben folyamatosan fejlesztettem magam erőszakmentes kommunikációs kurzusokon, amik napról napra emelik az érzelmi intelligenciát, és segítenek az önmagamhoz való kapcsolódásban. Erről bővebben olvashattok Karmazsin Évával készült interjúmban. Ez nagyon közel áll az asszertív kommunikációhoz. Ha jól belegondolok, eszköze annak. A lépéseik árnyalatnyit különböznek, és az utolsó lépés eltérő.
Ma már jobban értem a kollégáim mozgatórugóit, és könnyebben el tudom mondani az érzéseimet, szükségleteimet. Még azért bőven akad fejlődni való, de az talán sosem fogy el! 🙂 Lényeg, hogy rajta legyünk az úton, és finomítsunk a kommunikációnkon nap, mint nap. Jobb lesz ez, meglátod!
A coaching során az ügyfeleknél erre minden alkalommal szükség van ezt alkalmazni.
És sok esetben szükséges megmutatnom magát a technikát is, ha erre van az ügyfélnek szüksége, hogy képviselni tudja az érdekeit.
Ha ez segít neki, akkor el is játszunk, ill. eldramatizálunk egy-egy szituációt.
Így arra gondoltam csinálok egy kis oktató videót erről, hogy kéznél legyen bármikor: 5:40-nél találod az asszertív kommunikáció lépéseit.
Ha esetleg átsiklottál felette, fent a fejlécben tudod elindítani a videót, vagy ezen a Youtube linken 😉
Ha pedig meg szeretnéd csak hallgatni, itt tudod a podcastot megnyitni:
A videó prezentációját pedig alább találod:
Mi az asszertív kommunikáció?
Nem CSODASZER, de egy CSODÁLATOS eszköz!
FÉLREÉRTÉSEK körülötte, mert nem minden körülmény között használható!
„Az asszertivitás számomra nemcsak egy kommunikációs technika, hanem szemlélet- és gondolkodásmód is egyben. Az asszertivitás számomra önazonosságot, hitelességet is jelent, továbbá együttműködést embertársainkkal.” – Pintér Tamás
Mi az asszertív kommunikáció célja?
- Kapcsolódás egymáshoz
- Az érzéseink, szükségleteink finom, de határozott közlése
- Empátia a másik iránt, empátia kiváltása irántunk
- Megegyezés
- Nyer-Nyer helyzet elérése
Milyen az asszertívan kommunikáló ember?
- Józan, higgadt, objektív
- Meghallgatja a másikat
- Érvel
- Tudatos az érzéseire, és valós SZÜKSÉGLETEI mentén halad
- HŰ önmagához. KIÁLL a véleménye mellett, ha körül járta a lehetőségeket, de NEM ragaszkodik hozzá MEREVEN
- Képes a kooperációra, és KONSZENZUSt kötni
Mik az asszertív jogok?
- Meghallgatni
- Hallgatni
- Véleményt mondani
- Véleményt módosítani
- Kérdezni
- Érzések kifejezése
- NEM-et mondani
- Segítséget kérni
- Hibázni
Milyen körülmények között lehetséges asszertívan kommunikálni?
- Ha van KÖZÖS CÉL!
- Mindkét fél win-winre törekszik
Ha a másik is nyitott a kétoldalú kommunikációra, és a MEGÁLLAPODÁSra - Józan objektív – SEMLEGES érzelmi állapot!
- Nincs érzelmi háború: épp akut düh, harag
- EGYENRANGÚ partnerként tudjuk magunkat pozícionálni
Milyen a NEM asszertív kommunikáció?
![]() |
![]() |
AGRESSZÍV | ALKALMAZKODÓ, BEHÓDOLÓ |
|
|
Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció – Amikor a zsiráf a sakállal táncol c. könyve erről a két típusú kommunikációról szól részletesen. Zseniálisan, játékosan tanít lépésről lépésre.
Mik az asszertív kommunikáció eszközei?
- Én-üzenet. Ne cimkézz!
- Empátia – dekódolja a másik vélt szükségleteit, és érzéseit
A kezdeményező asszertív kommunikációs kérés lépései:
- 1. OBJEKTÍV /SEMLEGES helyzet leírás a történtekről.
- 2. ÉN-ÜZENETtel elmondani az érzéseinket, igényeinket,
- 3. Asszertív KÉRÉS: KONKRÉT, megcselekedhető lépés + INDOKLÁS, érvelés (ÉRZÉS, SZÜKSÉGLET)
- 4/A: POZITÍV KÖVETKEZMÉNY, kölcsönös előny, ha IGEN
- 4/B: NEGATÍV KÖVETKEZMÉNY, kölcsönös hátrány, ha NEM következik be.
PL.:
„Amikor az történt, hogy … akkor azt éreztem hogy……..
És mivel számomra fontos…(szükséglet: ……), ezért azt szeretném kérni, hogy …….. Mert így érzem biztosítva a……
Ezt követik az alábbi lépések:
- EGYÜTTMŰKÖDÉS: Meg tudunk ebben így állapodni? El tudod ezt így fogadni?
- A másik érvelése közben adjunk EMPÁTIÁT, értelmezzük az ő SZÜKSÉGLETEIT
- Mérlegeljünk! Mi fogadható el, mi engedhető el? NEM KOMPROMISSZUM, hanem KONSZENZUS szükséges!
Az asszertív kommunikáció eredménye:
- Nyer-Nyer helyzet
- Érzelmi intelligencia emelése
- Kapcsolódás: önmagunkhoz, és a másikhoz
- Sikeres tárgyalás
- Ki tudunk állni az igazunkért, az igényeinkért
- Őszinte, játszma mentes kommunikáció
- Kevesebb elfojtott feszültség
- Jó velünk beszélgetni!
- Erőteljes kisugárzás, nagyobb tekintély
Minél több sikeres, asszertív kommunikációt kívánok Neked!
Ha szeretnéd gyakorlatban is kipróbálni, megélni ennek az erejét, gyere el bevezető coaching beszélgetésre!
Lehet, hogy egy régóta rendezetlen szituációt tanulsz meg megoldani vele!